måndag, juli 20

Kulturresa 2009: dag 3

Tisdag 14 juli
Och det vart morgon den tredje dagen. Efter den fantastiska hotellfrukosten tog vi bilen och körde ut ur staden. Det första etappmålet var Garphyttan. Vi åkte, på jättedåliga småvägar, genom nationalparken, men det passade inte med någon lämplig promenad. Vi bara fortsatte genom skogen och kom fram till Pershyttan.
Vid det här laget var vi ordentligt sugna på kaffe och tilltugg. Vi hittade en urspårad restaurangvagn, som har kaffe- och matservering. (Urspårad var väl inte rätta ordet; den stod på ett spår, men användes inte längre i trafik.) Här kunde vi njuta av kaffe och underbart goda smörgåsar. På varje bänk låg en pläd; de fanns i flera olika färger. Den jag satt på var lila-cerise och jag blev så förtjust i den. Den köpte jag med mig hem.



Efter fikastunden fortsatte vi en kort sträcka till dagens etappmål: Nora. Där checkade vi in på Stadshotellet. Vi tog en promenad i den idylliska lilla staden, som har många gamla trähus bevarade. Där finns också flera butiker som säljer gamla saker. Vi fick en hänvisning till en butik som bär namnet Blå Skåpet. Vi gick länge och letade, men kunde inte hitta affären. Så vi sa: "Nu skiter vi i det blå skåpet".

Efter den fina promenaden åt vi middag på hotellet. Vi hann vila på maten innan det var dags för nästa promenad. Den var med guide och gick i Maria Langs fotspår.

Vår guide, Alexandra, var mycket duktig.


Vandringen tog en dryg timme. Därefter tittade vi lite på TV, men det var inget avsnitt av Morden i Midsomer just denna tisdagkväll. Det gjorde absolut ingenting, även om jag annars brukar följa den serien. Det blev tillräckligt med mord ändå den kvällen, i den lilla staden Nora.

Vid halvelvatiden på kvällen fick vi kaffe och smörgås i baren. Då kom det in några personer som skilde sig från mängden genom sin klädstil, som var något omodern.

Efter en stund ropade en tjej att någon hade blivit mördad på vårt hotell! Sedan var cirkusen i full gång. Vi engagerades alla i jakten på mördaren och jakten ledde oss vidare ut på staden.

Vi hade varit med om en ... "Nattlig mordvandring - ett vandrande skådespel i Maria Langs Skoga".

8 kommentarer:

Ulla mitt i semestern sa...

En mordresa! Vad spännande!!! Det vete 17 om jag skulle våga. Jag är världens fegis *L*
Hahaha...för meningen: "Nu skiter vi i det blå skåpet"
Ha en fortsatt skön semester

Nalle sa...

Det där torde vara en resa som passat dig perfekt:)
Hahaha det blå skåpet. Ha det gott kära vän
Kram Nalle

Anonym sa...

Jaha så ni sket i det blå skåpet..haha

Men vilken mysig resa ni har varit på och mord...spännande!
Kunde ni lösa vem som var mördaren??

Ha det..kramen Ninni

L sa...

Nora har jag varit i, inte Garphyttan. Maria Lang har jag läst - förr! Fina bilder!

IKA sa...

Oj, jag hade verkligen velat vara med där med ER! Vad kul och spännande.

Kram

Anonym sa...

Vilka underbara trevliga spännande dagar du hade där. Oj den som hade varit med ändå.
Men jag har ju jobbat hela sommaren och nu den 16 augusti är det slut på vicket.
Hoppas du har det gott och tack för hälsningen hos mig.
Kram från en som försummat sina bloggvänner. SolSkuggan

IKA sa...

Hej och hå tösen!
Hur står det till i augusti månaden första dagar?

Är hon hemma eller på resande fot?

Vilket som hoppas jag att det är bra och att hon mår bra!

Kram

Herta sa...

Men berätta mera, var bodde Ni någonstans? Jag skulle gärna vilja åka dit. Jag har läst alla Mmaria Langs böcker.