fredag, juli 10

Dörrmålning

När vi köpte vårt hus fanns alla fina spegeldörrar kvar. Speglarna var inte heller övertäckta av masonit, som man ofta gjorde på 50-talsrenoveringar. Många dörrar har originalmålningen kvar (tyvärr saknas bild nu). Köksdörrarna hade fått en kraftigt grön färg förmodligen på 70-talet. De dörrarna har jag slipat och målat, slipat och målat, slipat och målat. Det gjorde jag när vi flyttade in. Eftersom den gröna färgen var så skarp, behövdes många lager färg för att det gröna inte skulle synas igenom. Följden blev att jag målade för mycket. Just i kanten till speglarna blev det för mycket färg och efter några år sprack blåsorna som bildats i kanterna.



Nu har jag slipat och målat om. Jag har lärt mig att det är bättre med för lite färg än för mycket. Dessutom finns nu en färg som är mycket lätt att handskas med.
Jag är nöjd med resultatet. Det är roligt att måla, när det blir bra. Att måla är också en bra sysselsättning vid regnvädersdagar (att måla inomhus, menar jag).

Inga kommentarer: