lördag, juli 18

Kulturresa 2009: dag 1

Jag har tidigare berättat om "kulturresorna". Jag och Marianne, min kompis och f.d. kollega från Visingsö, brukar besöka ett landskap och följa en författare eller någon annan kulturpersonlighet. Det här året blev det landskapen Närke och Västmanland.

Söndag 12 juli
Jag åkte i söndags efter lunch, tog bilen till Örebro och plockade upp Marianne vid Resecentrum. Hon hade då gjort en längre resa med buss, för att komma dit. Vi tog oss fram till hotellet, Clarion, som var mycket fint och låg centralt. Efter lite trixande fick vi också in bilen på hotellets bakgård. Vi var tvungna att passera flera portar och bommar för att komma dit.
På kvällen strosade vi runt i sta´n och jag blev förvånad över att det var så mycket folk i farten och att staden är så vacker. Vi åt gott på en italiensk restaurang. Utanför slottet hajade vi till när vi såg den här stora pekande handen.
Här stod vi ett tag och försökte tyda texten. När vi äntligen klarat av det upptäckte vi det enklare sättet. Vi började också förstå att de här sakerna ingår i någon slags utställning. Open ART väntar inte på att besökare ska ta sig till Konsthallen utan flyttar i stället ut till besökarna. Stadens sommarbesökare får uppleva konst där de minst anar det.

2 kommentarer:

Nikki sa...

Vad härligt med sådana resor! Jag måste säga att handen i vattnet absolut får en att haja till, fantasin får en skjuts, en jätte som vakar över slottets ägare..

Ha en skön kulturresa och hoppas att inget ska hända

Kram

Anonym sa...

Vad står det egentligen..haha

Vilka härliga resor ni gör tillsammans..själv är jag nog inte speciellt kulturell!

Örebro är en vacker stad har ju bott där i två år..men jag trivdes inte.

Ha en jättebra dag..kramen Ninni