måndag, juli 20

Kulturresa 2009: dag 2

Måndag 13 juli
Och det vart morgon, den andra dagen. Vi åt en mycket god hotellfrukost. Sedan bar det iväg ut på stan. Hotellet låg så bra till, så vi hade gångavstånd till allt vi skulle se och göra.

Vi gick till slottet. Först tänkte vi titta lite själva men sedan valde vi i alla fall en guidning. Den skulle vara i ca 45 minuter och det tyckte vi var lagom tid. Vi följde en tjej som skulle guida oss men sedan försvann hon och vi stod lite förvånade kvar. Då kom en man fram emot oss. Han föreställde Axel Oxenstierna. Vi blev inbjudan att följa med in på slottet och där träffade vi också Gustav II Adolf samt hans kära Ebba Brahe.

Det var en jätterolig dramatisering med mycket duktiga skådespelare.

Efter den roliga slottsvistelsen gick vi till Wadköping.
Där finns gamla fina trähus, som man har flyttat från andra delar av Örebro.
Där tittade vi in i Cajsa Wargs skafferi...

och Kronbloms kök.

Vi besökte ett skolmuseum och Hjalmar Bergmans museum.

Levi Rickson, Jeremias i Tröstlösa, lär ha bott i den här stugan, på övervåningen. Nu doftade det gudomligt gott från bageriet.

Jeremias har ju skrivit så många fina dikter. Nu är det lättare att ta till sig dem, sedan gruppen Jeremias Session Band har tonsatt många utav dikterna och framför dem så underbart. Speciellt bra tycker jag om Karin Wistrands sång. Skivan, som jag fick i julklapp, är min absoluta favorit just nu. Här kan du provlyssna på denna underbara skiva.

På kvällen åt vi gott vid en krog utanför slottet. Vilken bra dag med många olika upplevelser, vi har haft idag! Dramatiseringen på slottet, tyckte jag var alldeles speciell. Det är ju jag, som har planerat resan. Just det inslaget blev därför en överraskning även för mig. Och det passar så bra in, till ett resmål som är inplanerat på onsdag! Mer säger jag inte nu.

Inga kommentarer: