söndag, juli 29

Kulturresa 2012

Jag och min väninna från Visingsö brukar ju varje sommar göra en resa som vi kallar kulturresa. Även i år har vi lyckats med det. Årets landskap blev Bohuslän och kulturpersonligheten vi följde var Evert Taube.

På Liseberg finns en fantstiskt fin utställning om Taube. Den kan jag verkligen rekommendera till andra som är intresserade. Otroligt så mycket bra man kan göra med ljud och bild.

Dagen efter besöket på Liseberg åkte vi till Vinga. Båtturen tog 1,5 timme. Sedan var det rundvandring med guidning. Vi såg Taubes födelsehem och lyckades även klättra upp i fyren. Nedfarten blev för mig lite svårare men då dök plötsligt en hjälpande hand upp så även den strapatsen gick bra. Båten låg kvar och vi åt lunch där, en fantastiskt god fisksoppa. Solsken hela dagen och en skön båttur tillbaka till Stenpiren i Göteborg.

Jag har inga egna bilder men hoppas att ni kan se här:
http://www.vinga.net/vi.htm
(Där finns ett fint bildspel om ni klickar vidare.)

1 kommentar:

Sylvia sa...

Har nu läst ikapp på din blogg. Så rörliga ni/du har varit i sommar. Släktresan verkar spännande, låter så skönt att du också fick några dagar för dig själv. Märkligt med händelserna sista dagen. Dina aktiviteter nådde nog fram till den andra dimensionen. Deras sätt stt skicka hälsning tillbaka till dig????