måndag, maj 30

Diplomering


I morse åkte vi till Uppsala för att vara med Lovisa på hennes diplomeringsceremoni. Jag visste inte riktigt vad det innebar och med den hemska tentapressen tidigare så hade jag inte förberett mig tillräckligt för uppvaktning.


Ceremonin var i alla fall lyckad och Lovisa och hennes kurskamrater glada att nu vara diplomerade språkvetare.

Efter ceremonin gick vi ut och åt god lunch. Sedan bar det av hemåt igen. Men då var jag så trött, så trött, så trött. Det var nästan svårt för mig att hålla mig vaken. Jag klarade det och har nu på eftermiddagen bara slöat. Så känns det när luften går ur en.

4 kommentarer:

Kersti sa...

Aldrig hörtalas om diplomeringscermonier. Är hon klar nu för att gå ut och jobba eller?

IKA sa...

Det var något nytt för mig - diplomeringsceremoni.
Ställer samma fråga som Kersti, är detta diplom nog för att få ett arbete eller krävs det ytterligare kunskaper?

Det var ett tag sedan sist men jag har följt dig i tysthet, du har varit jätte duktig och det är du förresten fortfarande!
Glöm bara för all del inte bort att andas och bara vara en stund för att samla ny kraft.

Sköt om dig, kramar!

Lovisa Språkpolisa sa...

Det heter diplomeringsceremoni därför att vi bara får ett symboliskt diplom för tre genomförda år på Språkvetarprogrammet. Programmet leder inte till någon yrkesexamen, utan en kandidatexamen i valfritt språk (dvs franska för mig). I sommar, när min C-uppsats är opponerad på och allt klart för terminen, kan jag få ut mitt examensbevis, som är det jag kan söka jobb på...

Jag har dock sökt Översättarprogrammet till hösten, så kommer jag in på det blir det två års studier till i Uppsala för att få ut en masterexamen :)

kicki sa...

Halloj....tänk om jag träffat på dej på Gubbkroken för där var jag också i söndags...lustigt. Vi bor strax borom bygdegården, i en liten björkglänta, man ser huset från vägen väldigt tydligt...ha nu en fin sommar....jag tar lite semester