söndag, maj 1

Fasta, efter påsk



Just nu känner jag mig väldigt nöjd med mig själv. Nöjd över att ha tagit steget till att må lite bättre. Förr i tiden, när jag var ensam och ung, fastade jag en till två gånger om året. Det var en riktig rening av kroppen som gjorde att jag kände mig lättare i både kroppen och själen. Men det var ett stort motstånd innan, eftersom jag blev så dålig de två första dagarna. Då fick jag världens huvudvärk och spydde också.

Det samt mycket annat har gjort att jag inte har försökt igen. Jag har inte någon i min närhet heller som fastar. Jo, muslimerna förstås, men det är en annan slags fasta.

För några veckor sedan, när jag var på en kursdag, hörde jag en kvinna berätta om att hon fastade. Jag blev nyfiken och började prata med henne. Det gav mig i alla fall inspiration till att försöka. Sedan är det så svårt att bestämma vilken vecka man ska göra det. Det passar egentligen aldrig. Jag ska snart vara ledig en vecka och tänkte ta det då. Men det är så astråkigt att fasta, så det skulle vara synd att "förstöra" min semestervecka. Då tänkte jag sitta ute i trädgården och ta mig en god fika under blommande äppelträd. Till slut bestämde jag mig, åkte till hälsokostbutiken och köpte ett färdigt paket. I torsdags och fredags körde jag nedtrappning och nu har jag fastat i två dagar. Det fantastiska är att jag inte mår dåligt. Jag blev trött i går och sov middag men för övrigt känns det bara bra. Nu hoppas jag att jag ska klara mig hela veckan och dessutom jobba.

1 kommentar:

Råg-Rut sa...

Milda makter, bäst att ligga lågt i morgon...