onsdag, mars 5

Konsten att vara snäll

I går var vi, från jobbet, på föreläsning. Vi lyssnade till Stefan Einhorn, som talade om konsten att vara snäll. Föreläsningen var både nyttig och rolig. Många saker har jag hört förut, men det är aldrig fel att höra något flera gånger.
Han talde om att vi människor helst av allt vill vara goda, men på grund av olika faktorer inte alltid lyckas. Han menar att godhet sprider sig som ringar på vattnet. Om man är en snäll och god människa, så tjänar man själv på det. Han talade om framgång och om snällhet som vägen till framgång. Vi ställdes också inför olika etiska dilemman. Stefan tog också upp några talesätt, som han tycker är dumma. Jag kan verkligen hålla med, i de här exemplen: "Det är tanken som räknas." Nej, det är faktiskt handlingen som räknas. Eller "Ensam är stark." Nej, tillsammans är vi starka.

Dalai Lama har sagt följande kloka ord: "Enfaldiga själviska människor tänker alltid på sig själva och resultatet blir negativt. Kloka själviska människor tänker på andra och hjälper andra så mycket de kan, och resultatet blir att de själva gynnas av detta."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst hans bok "Konsten att vara snäll". Mycket bra och inget flum. Skulle gärna vilja höra honom "live" också. Ha det så bra. /Sylvia

Anonym sa...

Jag har boken, men inte läst den än. Han är bra Stefan Einhorn. Kram Nalle

BusIka sa...

Han har väl många poänger i det han säger Stefan, men jag kan väl inte hålla med i riktigt allting.

"Ensam är stark" det beror väl på saker och situation.

Att man tillsammans blir starkare håller jag med, enad kraft räcker lång väg.

Ha en bra dag/IKA

Anonym sa...

KLoka ord. Jag har hans bok bredvid sängen i boktraven men har inte riktigt kommit ner till den ännu. Det kanske blir sommarläsning. Ha en riktigt skön fredag. Jag hoppas att solen lyser på er med.

Anonym sa...

Det där kan verkligen reta mig också.. "Det är tanken som räknas"! Vadå vem har koll på den. Sen till "Ensam är stark" Jag skulle verkligen vilja svara NEJ NEJ på detta konstaterande...
Dalai Lama äger poängen.
Men Så härligt det låter att gå på föreläsning.
Passar på att önska dig en riktigt
skön och avkopplande helg kram från mig till en Ankivän:)
SolSkuggan