söndag, maj 31

Mors dag

Idag är det Mors dag. I Sverige infördes den dagen 1919, men hur skulle dagen egentligen firas?
"I ett litet häfte kallat ”Mors dag” som gavs ut 1920 fanns ett antal punkter:
1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushålls-arbete den dagen.
5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar.
6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahållas för mors dag."

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så det är en så gammal sedvänja! Lika aktuellt i dag med de föreslagna reglerna för firandet.
Togs kanske mer på allvar förr.
Ha själv en fin dag!
Ingegerd
http://josephinespapilloner.blogg.se/?tmp=31152028

Lovisa Språkpolisa sa...

Det här kan väl få räknas som vykort eller telegram? Mitt skrivande är ju speciellt för mors dag=)

Anonym sa...

Ja en sån dag hade jag inte, men den var fin ändå!

Ha det gott snart har du väl sommarlov...kramen Ninni

Anonym sa...

Halloj..nu är det inte Mors dag längre utan Nationaldagen.

Ha en fin sådan..kramen Ninni

Nikki sa...

Hej tösen,

På Morsdag fick jag hemgjorda kort utav mina söner och de var jättefina, inte undra på att det kom tårar i ögonen. Jag har stoppat undan dem på ett säkert ställe för att inte tappa bort dem!

Får jag fråga dig en sak..hur har du fått in kategorierna på bloggen? Hittar ju inget där jag kan få in dem? Blir lätt snurrig av allt sökande här *fniss*

Javisst, jag är tillbaka på blogspot.

Kram

Annika sa...

jag förstår inte vad far gör hela dagen som inte är inblandad i firandet förrän på kvällen?

Annika sa...

jag förstår inte vad far gör hela dagen som inte är inblandad i firandet förrän på kvällen?

annebelle sa...

Vad fint!