söndag, augusti 24

När sjukvården fungerar

Jag har tidigare skrivit om hur illa sjukvården fungerar, och det har nog alla någon gång fått känna på. Men nu har vi sett prov på att den kan fungera också. Lovisa har jättehög feber och har haft det i flera dagar. I går kväll ringde jag till Sjukvårdsrådgivningen. Jag kom fram direkt och fick prata med en trevlig sjuksköterska. Hon tyckte jag skulle ringa på nytt idag på morgonen, om febern fortfarande var så hög. Det var den. Jag ringde och vi fick en jourtid på Kullbergska i Katrineholm. Jag fick tacka nej till första erbjudna tid, för den skulle vi inte hinna till, vi fick ta den därefter. När vi var på sjukhuset fick vi vänta 15 minuter innan läkaren kom. Den servicen kan vi inte klaga på. Däremot får nog Lovisa räkna med att vara sjuk länge; det kan vara körtelfeber hon har drabbats av.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Å körtelfeber är inte kul alls:( Stackars henne. Ja, det kan ta tid.
Men men man blir bra, ingenting som kvarstår, fast det är jobbigt under tiden.
Visst fungerar sjukvården för det mesta. Jag har också varit ond på sjukvården då den inte gjort det. För det händer.Oftast får man rätt vård om man själv handlar rätt. Och så får det inte vara. Är man sjuk så är man. Man skall inte behöva ställa diagnoserna själv.
Men som sagt - i de allra flesta fall så fungerar det utmärkt.
Kram Nalle

Anonym sa...

Sjukvårdsupplysningen (hette så när min dotter var liten) har jag prisat många gånger! Guld värt - av någon underlig anledning blir barn oftast sjuka på kvällen/natten, i allafall när de är små.
Hoppas Lovisa kryar på sig, körtelfeber verkar vara i farten , har hört om den flera ggr nu på några dagar.

Anonym sa...

Det har jag haft stackars henne
Jag fick det när mina barn var små så det blev lite sjukhusvistelse för mig Krya på kramar till Lovisa kram Tingeling

Anonym sa...

Många som får körtelfeber nu. Hoppas hon kryar på sig snart!

Anna sa...

Hej!
Vad glad jag blir att höra att det fungerar, att det inte bara felar. Jobbar själv i branchen och är just nu ganska trött på neddragningar etc. Är inne bland bloggar helt planlöst. Började att titta på stick bloggar och vips hamnade jag hos dig. Ve sjutton hur det gick ut. Hoppas att sjuklingen är på bättringsvägen

Anonym sa...

Tur att Lovisa har en så rådig mamma. Jag hoppas att hon snart blir frisk igen.

Kramar till er båda från Nicoline

Anonym sa...

Körtelfeber? Usch stackars liten.
Sjukvården har jag blandade känslor för. Vårdcentralen är ett aber att få grabbarna till, man får verkligen kriga för att få en tid, de tror att man ringer för skoj skull när man väl pratar med dem. Herr E har fått både dubbelsidig öroninflammation och lunginflammation för att man inte fått komma när man ringt, men så har jag påpekat detta för dem!

På stora sjukhuset i stan, har det varit bättre och allra trevligast på barn, men det vore väl konstigt annars?

Hoppas att det ska gå bra för er båda, extra kramar och uthållighets kram till Er/IKA

Anonym sa...

Det var tråkigt för henne. Hoppas det inte påverkar hennes studier allt för mycket. Mina erfarenheter av akutsjukvården (och de är många) är att den fungerar bra. Det är uppföljningen sen som fallerar. Hoppas allt är bra med dig i alla fall. Kram Sylvia

Anonym sa...

Förmodligen var det "bara" halsfluss. Vi skulle egentligen ha kontrollerat detta idag, men eftersom hon var så mycket bättre idag, så fick det vara.

Anki

Anonym sa...

Stackare, det är inte roligt att vara sjuk och körtelfeber låter som om det kan göra ont också. Varma kryapådig tankar skickar jag till henne.

Anonym sa...

Körtelfeber...fy och blä!!! Ja du ibland fungerar sjukvården som man alltid önskar att den ska fungera.

Anonym sa...

Hej! Hoppas Lovisa är bättre nu.
Jag vill önska dig en trevlig helg !
Kramar Nalle

Anonym sa...

Åhh stackarn..jag har haft körtelfeber usch va dålig man är!

Jag bara rasade i vikt och ingen antibiotika hjälper heller.

Men gudskelov så går det över...kram Ninni

Anonym sa...

Hej
Hur är det med Er??
Tänker så mycket på ER.

Har bytt adress.
ikatankar.blogg.se

DU är välkommen när du har tid och ork

Kram

Anonym sa...

Hej, det lät ju bra att någonting också fungerar i sjukvården ibland. Däremot förstås mindre kul att drabbas av körtelfeber...
Jag har konstaterat att ryggont är sånt som ingen i sjukvården vill befatta sig med, det är bara att lida, äta värktabletter och knipa käft! Kiropraktikern har inte lyckats bota mig, nu stod mitt hopp till en läkare, men sjuksyrran ville inte ens ge mig en tid hos doktorn utan hänvisade mig bara vidare till en sjukgymnast...suck.
Jag känner lite som du, vad har man nu att se fram emot, utom de vackra höstfärgerna och kanske fina dagar med hög klar luft.
Ha det gott!

Anonym sa...

Anki.. Så skönt att läsa att Lovisa verkar snart må bra igen..
Tänker på dig så ofta så ofta, men vad hjälper det när inte orken finns att höra av sig..
Innerliga kramar från mig till dig
SolSkuggan