torsdag, augusti 16

Kulturresa 2018 - dag 3

2018-08-03
Gick upp vid 6-tiden och tog en snabb frukost. Hade gärna suttit kvar längre vid det fina frukostbordet men var ju tvungen att passa tågtiden. På grund av ryggvärk beställde vi en taxi till stationen. Tåget gick redan 07.37.

Vi passerade mycket skog och en och annan älv. Vid Vilhelmina norra stannade vi och åt god lunch på Bergmans Fisk & Vilt.

Tågresan fortsatte. Vi passerade Umeälven och Vindelälven. I Sorsele stannade vi för en kort paus. Vi hann fika och ta en snabbtitt på Inlandsbanemuseet. Där hade jag gärna stannat lite extra för det var intressant men vi var även i stort behov av kaffe.

På tåget igen och resan fortsatte. Nästa stopp var vid dagens mål: Arvidsjaur. Hotellet, Hotel Laponia, låg en bit bort från stationen men det kom en buss från hotellet och tog packningen och de passagerare som inte ville gå. Lyxigt! Hotellet såg tråkigt ut från utsidan men var desto finare invändigt.

Efter att vi installerat oss på hotellet tog vi en promenad. Vi funderade på vad vi skulle göra ett helt dygn i Arvidsjaur men blev redan under promenaden förtjusta i samhället.

Vi åt middag i Laponiakåtan, hotellets sommarrestaurang. Så fint, trevligt och gott!

Efter den goda middagen tog vi en promenad runt Nyborgstjärn.

Tillbaka till hotellet, tittade på tv och sov sedan gott hela natten.