tisdag, juli 13

Djävulens kalsonger

På min glasveranda har jag ett tag bara haft några röda korta gardinkappor. Jag ville också ha vita spetsgardiner. Det har inte blivit av, för jag visste inte riktigt hur jag ville ha det. När jag nyligen var på loppis/sommarmarknad hittade jag fyra likadana längder för 10 kr styck. Det var bara att slå till.

När jag väl var hemma började jag leta i linneskåpet efter gamla spetsar. Jag hittade några halvfärdiga virkade spetsar. Jag, som inte är så händig och pysslig av mig, snodde ihop dem till gardinomtag. Så satte jag upp hela grannlåten och blev så nöjd. Det blev precis som jag föreställt mig att jag ville ha det.

Tankarna gick till en bok jag läste för länge sedan: Djävulens kalsonger. Det kallade laestadianerna gardinerna för, enligt författaren Björn-Erik Höijer. Gardiner, blommor och tavlor m.m. var syndigt att ha, ett påfund av djävulen. Jag är ju inte laestadian, så jag får ha både långa gardiner och blommor.

3 kommentarer:

annika sa...

sommarljuvt!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.