lördag, februari 13

Ganska fantastiskt

Håller vårt språk på att utarmas? Ibland tror jag inte alls det. Det ändras och en massa ord och uttryck tillkommer. Men ibland tycker jag verkligen att språket blir fattigare och fattigare.

Har ni hört någon säga "ganska fantastiskt"? Jag kunde väl tro det. Hoppas att jag själv inte har sagt det; det är så lätt att ta efter det man hör dagligen. "Fantastisk" tar man till för att beskriva något som är utöver det vanliga. Andra ord man kan använda är: otrolig, sagolik, oerhörd, fenomenal, fabulös, osannolik, lysande. Varför använda ett sådant ord om man sedan tar udden av det genom att sätta ordet "ganska" famför?
När OS-invigningen hade gått av stapeln, hörde jag en radioröst berätta att invigningen var "rätt så magnifik". Magnifik betyder storartad, praktfull, storslagen, enastående, briljant, förträfflig. Varför använda sig av det ordet om man sedan tar udden av det genom att sätta orden "rätt så" framför?

Till min hjälp för att leta efter synonymer har jag haft http://www.blogger.com/www.synonymer.se

3 kommentarer:

Lovisa Språkpolisa sa...

Precis när vi hade diskuterat det här så upptäckte jag att jag hade skrivit att utsikten från mitt fönster i Nice var "ganska fantastisk". Skäms på mig!

annika sa...

Håller med dig! Du har "ganska mycket" rätt där!

IKA sa...

Tror merparten av folket inte alls tänker på vad det är de säger sådana gånger, ordens innebörd har enligt min mening försvagats i dagens samhälle och nya ord har tillkommit och inte är det alltid till det bättre heller.

Fundera över detta. Du har besök och frågar om denna person vill ha mer kaffe. Svaret blir detta :

Ja tack men mycket lite.