lördag, december 5

Nostalgikalendern - lucka 5

Pepparkaksburken
Min mamma bakade alltid mycket. Ja, det gjorde väl alla husmödrar förr. Till jul så blev det extra mycket bakat: matbröd, saffransbröd, mjuk pepparkaka, sju sorters småkakor och dessutom pepparkakor. Den här burken fylldes med pepparkakor och ställdes högst upp i ett skåp. Den var svår att nå, men om man sträckte sig och dessutom tog en lång kniv och stack under lockkanten gick det bra.
Burken finns nu hemma i mitt kök, oftast med en skorppåse i. Jag har tänkt att fylla den med hembakade pepparkakor i år. Vi får väl se hur det blir.

5 kommentarer:

Pia sa...

Hej.
Hon var inte bara en duktig bagare, din mamma. Jag har aldrig ätit så goda köttbullar som hennes!
Har Du möjligen receptet sparat?

Anonym sa...

Ås så fint med din nostalgikalender! Ja tänk vad de kunde våra mödrar. Minns också att när julafton kom så var mamma alldeles slut av alla förberedelser. Var det värt det? Kanske kanske inte. Men minnena från barndomens jular är fina att bära med.
Ha det så gott din blogg är verkligen trivsam och fin kram till dig.
SolSkuggan

Anonym sa...

Imorrn är det Lucia hoppas dagen blir ljus och fin för dig min vän.
Kramar SolSkuggan

Anonym sa...

God jul och gott nytt år!
alter ego, eller ego alter////L

Paula sa...

Hej! Tittade in på din blogg också, tänkte jag skulle få se bilder du tagit i Mattila! Men dom lyser med sin frånvaro, hihi, du kanske inte hunnit med...
God fortsättning på året, snön fortsätter falla, fast vi har inte riktigt fullt lika mycket som uppe i norra Värmlandsskogarna.
Kram