lördag, september 13

"Ödet förde oss samman"

Jag har en längre tid haft problem med mina fötter. Många gånger har jag ringt runt till olika fotvårdsterapeuter och frågat om jag kan få hjälp. Men icke! De har så fulltecknat med sina gamla vanliga kunder/patienter. Det värsta är sättet de svarat på. Det är självklart för dem att det inte finns plats och tid för nya, och de tycker att jag också borde förstå hur självklart det är. Alla jag talat med har bara sagt att "det ser likadant ut i hela länet" och "du kan ju prova och ringa runt". Så efter några telefonsamtal med likartade svar, har jag alltså gett upp.
I somras, precis innan jag skulle åka på semester, blev det riktigt akut. Jag klev in till närmaste fotvårdsterapeut och bad att hon åtminstone kunde titta lite snabbt och ge mig ett råd. Men hon hade inte ens lust att titta på mina hemska tår. En tid därefter ramlade någon tånagel av, på grund av dessa problem.

För två veckor sedan var jag in på banken och tog ut pengar i automaten. På en annan automat tycke jag att det låg ett bankkort, men tänkte sedan att det var nog bara en plastdekal, reklam om kortet. Men jag kände efter och det var verkligen ett kort som låg där. Hur skulle jag nu göra? Det var sent en lördageftermiddag. Jag velade fram och tillbaka ett tag. Sedan bestämde jag mig för att ta hand om kortet. Om jag inte kunde få tag på ägaren, skulle jag lämna in det på banken på måndagen.

Direkt jag kom hem, började jag leta på Eniro. Det fanns inte så många att välja bland, med det namnet. Jag ringde upp och fick prata med en mycket tacksam person. Jag undrade om hon klarade sig utan kortet på kvällen, eftersom jag var på väg bort. Självklart, tyckte hon och vi gjorde upp om att träffas på en parkering på söndagförmiddag.

Vi träffades då och hon var så oerhört tacksam. Hon ville absolut ersätta mig på något vis. Hon började treva i sin handväska och undrade samtidigt om jag var intresserad av att få FOTVÅRD. Fram ur handväskan kom hennes visitkort; hon är utbildad terapeut med en relativt nyöppnad salong och har inte fulltecknat. Jag tog emot kortet och vi bestämde att jag skulle ringa när det passade mig.

I måndags var jag där och hon pysslade om mina fötter. Alldeles gratis fick jag detta, som tack för att jag hjälpt henne. Dessutom hade vi många gemnesamma intressen att prata om. Vi skojade och sa att ödet nog fört oss samman.

När jag gick därifrån kände jag mig som en ny människa. Eller, samma gamla människa men med nya fötter!


16 kommentarer:

Anonym sa...

Så härligt att du hittat någon som kan ta sig an dina fötter. Ibland måste kanske ödet gripa in och ge saker en puff i rätt riktning. Kram

Anonym sa...

Nämen va häftigt!!

Tänk om du bara struntat i kortet då skulle inte dina fötter må så bra nu!!

Ha det gott och va skönt att dottern friskade på sig..kramen Ninni

Anonym sa...

Nu undrar jag om jag blivit knäpp var det en bild på huset förut??
Min dator är som sagt lite seg så den kan ta lite tid på sig just nu...den kanske inte la upp bilden.

Mysigt ser det ut i vilket fall som helst.

Va härligt att åka till Cypern...skulle behöva åka ifrån höstdeppigheten jag med..men att ta ledigt nu är en omöjlighet.

Kram igen Ninni

Anonym sa...

Man ska vara rädd om fötter, och kort. Trädet kanske jag visat någon gång. Det är Harvey Keitel´s fel!
L

Anonym sa...

Å jag älskar sådana här sammanträffanden och samband !!!
Klart att just du skulle hitta hennes kort. Och klart att just hon skulle glömma kvar det.
Så häftigt.

Jag har saknat dig. Men förstår såväl att det inte alltid finns tid för bloggeri. Tack för besök hos mig.
Ha det bra !!
kram Nalle

Anonym sa...

Men vilken härlig solskenshistoria och vad bra för dig. Ibland för ödet en till sammanträffanden som man inte kan ana.

Anonym sa...

Det var en riktig solskenshistoria! Självklart var det inte slumpen som gjorde att hon just den dan var disträ och du just den dan var till bankomaten. Jag åker inte till Västrås så om du vill kan vi ses på onsdagkväll./ Sylvia

Anonym sa...

Vilken härlig sann historia! Har du lust att maila hennes nummer, jag skulle också vilja hitta en bra fotis. ann-sofi63@hotmail.com

Anonym sa...

Vilken fantastisk liten historia. Tänk efter all fotvånda fick du hjälp tack vare din egen uppoffring, besväret, att ta hand om en annans kort. Jag tror jag skulle gjort samma inte kul att förlora sitt bankkort..
Jag har också i 1½ års tid nu haft enorma problem med undersidan av mina fötter, särskilt den vänstra. Vilken tur att jag aldrig haft tiden eller ens försökt ringa nån fotvårdare.. Slapp ju all besvikelse nu.
Det dråpliga i hela historien är att jag köpte förra våren ett par specialskor till jobbet dunderdyra och de bästa enligt hälsobutiken här i stan..
Hahaha de skorna var boven de är nu kasserade och ersatta av en betydligt fotvänligare och billigare variant.
Det är inte guld allt som glimmar..
Kram bästa Ankivän SolSkuggan
Hmm vilken rörig kommentar detta blev:)
SolSkuggan

Anonym sa...

Jamen där ser man, man ska ha tur! Det var en mening att just du skulle hitta hennes kort och att det var hennes dessutom.

Fötterna är bland det viktigaste att sköta om, de ska bära oss länge och mår de inte bra mår inte resten bra heller. Känsliga är de också.

Jag har kommit tillbaka hit för det är ändå den bästa platsen, svenskt och allt, hade så struligt på de andra med ditt och datt.
Om du orkar får du hänga med

Kram

Anonym sa...

Ha det nu mysigt på din resa,,kramen Ninni

Dubbelörn sa...

Jag som har hittat en underbar fotvårdstjej här i köpingen!! Hon öppnade förra året, granne till den etablerade.

Ha en skön resa ;)

Kram

Anonym sa...

Hur har du det vännen så tyst det är här hos dig.. Tänker på dig och kramar om.
SolSkuggan

Anonym sa...

Är du kvar på Cypern??

Kram Ninni

Anonym sa...

Tack för att du delade med dig av denna berättelse! Vad häftigt att hon erbjöd dig fotvård, precis det du behövde.

Anonym sa...

Vilken underbar historia! Det liksom bekräftar det man säger om att gör man goda gärningar så får man gott tillbaka! Härligt!