söndag, februari 24

Krav på bloggen

Jag ska börja blogga igen. Jag har tidigare gjort det, på Blogg.se. Efter ett uppehåll ska jag börja så smått igen, men här istället.
För er som läser här, vill jag poängtera att jag skriver på mina villkor. Jag upplevde att det blev mycket krav, när jag skrev tidigare. Det var jättekul att skriva och att få kommentarer på det skrivna. Men jag hade ont om tid och skrev när det passade mig. Oftast hade jag inte tid att skriva enskilda tack till varje kommentar, utan jag skrev något riktat till alla. Jag tycker att när man skriver ett inlägg, så är det att bjuda på sig själv. Den eventuella kommentaren man får, jämför jag med ett tackkort. Att då svara på kommentaren, jämför jag med att tacka för tackkortet. Om man har tid, är det förstås trevligt. Men jag märkte att det inte var uppskattat, att jag togs bort från länklistor m m.
Men nu är jag här. Läs om du vill, skriv om du vill.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En blogg får aldrig vara ett krav att tillfredsställa någon annans krav på ens uppmärksamhet eller inte visade tack. Jag har också börjat att skriva lite mer kollektiva tack. Jag tror människor förstår det. De som inte gör det, kanske inte är de som man skall blogga med. De som står i min blogglänklista, har blivit mina vänner. Och vänner märker när man inte har tid eller kanske inte svarar för att man mår dåligt på ett eller annat vis och inte orkar eller hinner svara. Det är som irl när man möter någon som man inte sett på länge och samtalet börjar där det slutade senast. Så vill jag att det skall vara. Ingen skall "ta bort" mig för att jag inte svarar, då känner de inte mig.
Så tror jag du får tänka också. En blogg , har jag märkt, är ett utomordentligt sätt att skaffa vänner på. Men vänner är de inte, om de ställer krav på min uppmärksamhet jämt och ständigt.
Kram Nalle

Anonym sa...

Precis så ser jag det också! Den dag bloggen börjar bli kravfylld lägger jag nog ned. Kul att du är tillbaka, känn inga krav utan skriv när du har lust bara. :-D

Dubbelörn sa...

Du skriver så sant så! För mig är också bloggen helt för min egen skull, på mina villkor. Glad är jag när någon hittar in dit men den får aldrig bli ett måste o en mara!!

Härligt att finna dig igen ;) Har även mailat dig...

Kramar

Anonym sa...

Hej. Misstänkte att jag skulle hitta dig här. Jag håller helt med dig, vem tackar för tackkortet? Nej skriver gör man för sin egen skull och kravfyllt får det inte bli, det är så mycket annat som är det här i livet. Skoj att du är tillbaka och att du börjar känna av att det ljusnar. Kram

Anonym sa...

Det har du fullständigt rätt i. Att tacka för tackkortet och tacka för tackkortets tack kan ju bli ett oändligt tackande. Jag är i alla fall glad att du är tillbaka för jag tycker så mycket om din blogg. Jag tittar in lite då och då. Ha det bra!

Anonym sa...

Håller med...
... sen - ifall kommentarerna startar en livlig diskussion, det är en annan sak!
/Lena

Anonym sa...

Det är DIN blogg och det är DU som bestämmer innehållet. Det är inte läsarna som ska bestämma vad du ska skriva om. Jag upplever också att många ibland har många negativa åsikter om ens blogg. Negativa åsikter kan såra. Om det är en blogg jag inte gillar, så skriver jag det inte utan surfar vidare. Skriv när du har lust! Kul att du bloggar igen!